NOG EEN TRIMESTER TE GAAN

JA! of OEI?

De lente is in ’t land, de bomen staan in bloei. Wat mij betreft een prachtig mooi en beloftevol seizoen. Helaas staat dit soms in schril contrast met het schoolse leven. Voor een aantal snellerende kinderen is de zin en de hoop stilaan verdwenen. Na twee trimesters in hun klas, hebben ze het stilaan wat ‘gehad’. Ze weten dat het tempo traag is en blijft. Ze hebben ervaren dat er voor hen niet zoveel nieuws te leren valt als ze zelf zouden willen. Ze voelen dat er wel eens interessante thema’s worden aangehaald op school, maar daar echt diep in duiken zit er niet in. Ze hebben ontdekt dat hun vele vragen niet altijd worden geapprecieerd. De verveling durft al eens toeslaan en dit zorgt voor demotivatie en schoolse stress.

Hoe kan je dat herkennen?
De verveling, demotivatie en schoolse stress kunnen kinderen op allerlei manieren tonen. Uitspraken zoals ik heb géééééén zinik wil blijven slaaaaaapen of ik wil nog VAKANTIE! zijn één manier. Of nog: school is stom of saai of veel te traaaaaaag. En het kan ook anders: allerlei kwaaltjes die plots opduiken van buikpijn over hoofdpijn tot een virale infectie waarmee ze klasgenoten zouden kunnen besmetten. Of evengoed snel geïrriteerd zijn, voor het minste of geringste boos worden of ontploffen als een vulkaan na school. Of nog superveel plannen hebben die echt nog voor bedtijd uitgevoerd moeten worden, net alsof hun dag pas om 16u begint. En dan is het als ouder essentieel om goed naar jouw kind te luisteren en te kijken, naar de boodschap achter het gedrag dat jouw kind stelt.  

En wat nu? Wat kan je op school doen?
Merk je dat jouw kind de zin, de hoop, de motivatie (stilaan) kwijtgeraakt, dan kan je op zoek gaan naar uitdaging voor jouw kind. In eerste instantie kan je dit bespreekbaar maken op school, met de leerkracht van je kind. Vertel wat je thuis opmerkt aan uitspraken en gedragingen. En bekijk samen of er mogelijkheden zijn om iets extra te bieden, iets uitdagend voor jouw kind? Misschien heeft je leerkracht nog wel wat in petto. Het hoeft daarbij niet steeds om groots opgezette dingen te gaan. Misschien is er ruimte om een interesse van je kind uit te diepen. Denk maar het onderzoeken van hun favoriete dier, planeet, natuurverschijnsel of idool voor lagere schoolkinderen en dit verwerken in een woordspin of poster om tot slot kort voor te stellen aan de klasgenoten. Of misschien het maken van bouwplannen voor kleuters in de bouw- of constructiehoek.

En ook buitenschoolse uitdagingen kunnen kinderen met een grote leerhonger helpen!
Het kan ook zinvol zijn om buitenschoolse uitdagingen op te zoeken. Soms zijn de mogelijkheden van school uitgeput en is er voor een snellerend kind met een grote leerhonger gewoonweg méér nodig dan de leerkracht kan bieden. En dan merk ik het grote voordeel van de groeitrajecten, waarin kinderen bij MAUNA LOA een halve dag per week hun leerhonger kunnen stillen. Ze worden hier uitgedaagd, trekken even alle registers open en kunnen zo de rest van de week overbruggen. Want eerlijk: elke dag, elk uur uitdaging krijgen is voor deze kinderen niet mogelijk.

Op dinsdag 9 mei 2023 geef ik het gratis webinar HELP, voor mijn kind gaat alles vanzelf!? waarin ik uitleg waarom het belangrijk het is dat kinderen zowel op school als buiten school uitdagingen krijgen én kunnen leren. Misschien lijkt het wel makkelijk als (bijna) alles vlot en vanzelf gaat, maar dit heeft grote gevolgen. Het waarom, hoe en wat voor deze snellerende kinderen nodig is, doe ik tijdens dit webinar graag uit de doeken. Tot dan? 

PS: Vanaf 9/05/2023 kan je inschrijven voor de GROEITRAJECTEN voor kleuters en lagere schoolkinderen voor volgend schooljaar waarin ik tijdens de schooluren cognitieve uitdagingen voorzie en hen hiermee leer omgaan. 

Wil je geen enkel blog missen?

Abonneer je op mijn inspiratiebrief en ontvang de nieuwe blogs rechtstreeks in je mailbox.