NOG EEN TRIMESTER TE GAAN

JA! of OEI?

De lente is in ’t land, de bomen staan in bloei. Wat mij betreft een prachtig mooi en beloftevol seizoen. Helaas staat dit soms in schril contrast met het schoolse leven. Na twee trimesters in hun klas slaat voor sommige snellerende kinderen de verveling toe. Ze weten dat het tempo voor hen traag is. Ze hebben ervaren dat er voor hen niet zoveel nieuws te leren valt als ze zelf zouden willen. Ze voelen dat er wel eens interessante thema’s worden aangehaald op school, maar daar echt diep in duiken zit er volgens hun normen niet in. Ze hebben ontdekt dat er voor hun vele vragen niet altijd tijd of ruimte is. De verveling durft al eens toeslaan en dit zorgt voor demotivatie en schoolse stress.

Hoe kan je dit herkennen?
De verveling, demotivatie en schoolse stress kunnen kinderen op allerlei manieren tonen. Uitspraken thuis zoals ik heb géééééén zinik wil blijven slaaaaaapen of ik wil nog VAKANTIE! zijn één manier. Of nog: school is stom of saai of veel te traaaaaaag. En het kan ook anders: allerlei kwaaltjes die plots opduiken van buikpijn over hoofdpijn tot een virale infectie waarmee ze klasgenoten zouden kunnen besmetten. Of evengoed snel geïrriteerd zijn, voor het minste of geringste boos worden of ontploffen als een vulkaan, vaak pas na schooltijd thuis. Of de klas op stelten zetten, lekker druk doen of de clown uithangen. En dan is het als leerkracht essentieel om goed naar deze kinderen te luisteren en te kijken, naar de boodschap achter het gedrag dat zij stellen. En mogelijks kunnen de ouders ook de nodige informatie aanreiken om dit gedrag beter te begrijpen.  

En wat nu? Wat kan je op school doen? 
Merk je dat er een kind in jouw klas de zin en de motivatie (stilaan) kwijtgeraakt, dan kan je op zoek gaan naar uitdaging. Het hoeft daarbij niet steeds om groots opgezette dingen te gaan. Misschien is er ruimte om één van de interesse van dit kind uit te diepen. Denk maar het onderzoeken van hun favoriete dier, planeet, natuurverschijnsel of idool voor lagere schoolkinderen en dit verwerken in een woordspin of poster om tot slot kort voor te stellen aan de klasgenoten. Of misschien het maken van bouwplannen voor kleuters in de bouw- of constructiehoek.

En ook buitenschoolse uitdagingen kunnen kinderen met een grote leerhonger helpen!
Het kan ook zinvol zijn dat dit kind ook extra buitenschoolse uitdagingen opzoekt. Soms zijn de mogelijkheden van jou als leerkracht, van een school uitgeput en is er voor een snellerend kind met een grote honger gewoonweg méér nodig dan wat jij als leerkracht kan bieden. En dan merk ik het grote voordeel van de groeitrajecten, waarin kinderen bij MAUNA LOA een halve dag per week hun leerhonger kunnen stillen. Ze worden hier uitgedaagd, trekken even alle registers open en kunnen zo de rest van de week overbruggen. Want eerlijk: elke dag, elk uur uitdaging krijgen is voor deze kinderen niet mogelijk en voor jou als leerkracht niet haalbaar.

Op dinsdag 9 mei 2023 geef ik het gratis webinar HELP, voor mijn kind gaat alles vanzelf!? waarin ik uitleg waarom het belangrijk het is dat kinderen zowel op school als buiten school uitdagingen krijgen én kunnen leren. Misschien lijkt het wel makkelijk als (bijna) alles vlot en vanzelf gaat, maar dit heeft grote gevolgen. Het waarom, hoe en wat voor deze snellerende kinderen nodig is, doe ik tijdens dit webinar graag uit de doeken. Ik richt me tijdens dit webinar in eerste instantie tot ouders, maar het kan voor jou als professional ook interessant zijn als je hier iets meer over wil weten.

Wil je geen enkel blog missen?

Abonneer je op mijn inspiratiebrief en ontvang de nieuwe blogs rechtstreeks in je mailbox.