DE KOP IS ERAF – SEPTEMBER IS HALFWEG

Over de schoolstart en het belang van een korte communicatielijn met school

September is halfweg. De gouden weken zijn volop in gang op school. De leerkracht leert elk kind kennen en ontdekt wat ieder kind kent, kan en weet en wat nog niet. Alleen… dat is niet altijd zo evident voor leerkrachten… Het is echt zoeken naar wat jouw kind al kan en wat de volgende stappen zijn in z’n ontwikkeling. Traditioneel is dit ook de maand waarin leerkrachten en kinderen elkaar (beter) leren kennen, waarin wordt gewerkt aan een positief klasklimaat, structuur en routines en gebruiken worden opgebouwd. Dus het is echt oké dat leerkrachten hiervoor hun tijd nemen. 

Als kinderen op hun honger blijven zitten…

En tegelijkertijd is het zo jammer wanneer kinderen op hun honger blijven zitten, zich vervelen in de klas (en dus ook stress opbouwen) en de dag te traag gaat of de dingen te saai zijn (zeker wanneer het de zoveelste herhaling is van vorig schooljaar, broodnodig voor heel wat kinderen maar niet voor die snelle denkers). Mocht je nu al signalen thuis opmerken, blijf er niet mee zitten. Durf (nu al!) het gesprek aanvragen met de klasleerkracht.

Ga samen in dialoog

Ga samen in dialoog en schets de leerkracht wie jouw kind thuis is, wat ie kan, wat ie leuk vindt, wat ie lastig vindt en welke signalen jij thuis opvangt (in woorden, in daden). Meer dan eens laat een kind zijn ware aard op school niet zien en kan ie ook niet gezien worden voor wie hij of zij echt is. Dan is het eens zo belangrijk dat jij voor jouw kind opkomt. Laat je kind zich negatief uit over school? Durf dit te vertellen aan de klasleerkracht. Barst je kind na schooltijd wel eens (of vaker) uit als een vulkaan, of herken je jouw kind niet meer na een schooldag… durf dit te vertellen aan de klasleerkracht. Wees concreet en beschrijf wat je hoort en ziet. Niet verwijtend, maar trek aan de alarmbel en geef aan dat het niet goed gaat met je kind.

Samen naar een plan van aanpak

En ga dan samen bekijken wat er mogelijk is voor jouw kind. Zoek samen naar een plan van aanpak voor jouw kind. Werden er bijvoorbeeld vorig schooljaar al initiatieven genomen die succesvol waren? Dan zijn deze zeker opnieuw het proberen waard! Durf vragen om die leerstof die jouw kind al beheerst te schrappen en vragen naar meer uitdaging. Allicht gaat dit stapje voor stapje, niet ineens voor alle vakken en voor elk uur. Maar elke stap is er eentje vooruit! En koppel op regelmatige basis terug. Merk je dat jouw kind uitdaging krijgt? Wat vertelt jouw kind thuis? Hoe gedraagt ie zich thuis? Belangrijk dat jij en school er een korte communicatielijn op nahouden en kort op de bal kunnen spelen: wat goed werkt verder zetten en wat niet werkt aanpassen! En dit alles met één doel: zorgen dat ook jouw kind op school nieuwe dingen kan leren, in groei kan zijn en zich goed kan voelen. 

Vind je het erg lastig om het gesprek op school aan te gaan? Heb je nood aan een duwtje in de rug? Wil je geen zeurende ouder zijn en weet je niet hoe je hieraan begint? Stuur me een mailtje (tinneke@maunaloa.be) en we plannen een online meeting in.

En oh ja, ik geef dinsdag 19/9 opnieuw mijn gratis webinar HOOGBEGAAFD?!  Mogelijks interessant voor jou om te luisteren wat er kan op school. En zeker ook voor de leerkracht(en) van jouw kind, om te ontdekken wat deze kinderen nodig is en hoe dit op school kan waargemaakt worden. Stuur hen gerust onderstaande uitnodiging door! Tot dan? 

Bloeiende bloemen

Wil je geen enkel blog missen?

Abonneer je op mijn inspiratiebrief en ontvang de nieuwe blogs rechtstreeks in je mailbox.