WAT JE AANDACHT GEEFT, GROEIT!

Eind december had ik een 20-tal feedbackgesprekken met ouders van kinderen uit mijn groeitrajecten. Het deed me zoveel deugd om tijdens al deze gesprekken stil te staan bij wat er goed loopt, waar de kinderen hun sterktes liggen en waarin ze gegroeid zijn. Van kinderen die met veel goesting en ‘honger’ komen tot kinderen die openbloeien, durven doorzetten, met feedback aan de slag durven gaan… Het bevestigde voor mij opnieuw hoe krachtig groeigerichte  aandacht en feedback is. Want… wat je aandacht geeft, groeit. En deze gedachte wil ik graag aan jou meegeven bij de start van dit nieuwe jaar.

Waardeer wat goed loopt

Als leerkracht van (hoog)begaafde kinderen is het soms een uitdaging om voorbij de moeilijkheden of valkuilen te kijken. Deze kinderen kunnen perfectionistisch zijn, kunnen panikeren als ze iets niet meteen kunnen, kunnen moeite hebben met eenvoudige oefeningen of tussenstappen,  enzovoort. Toch is het essentieel om stil te staan bij wat wél goed loopt. Niet alleen motiveer je hen door aandacht te geven aan hun sterktes, maar je versterkt ook hun zelfbeeld en veerkracht. En nee, dit betekent niet dat je hun uitdagingen of moeilijkheden zomaar negeert, maar dat je je bewust richt op positieve ontwikkelingen, kleine successen en groeimomenten.

Wat kan jij in de klas doen?

  • Benoem kleine successen: Heeft een leerling een creatieve oplossing bedacht? Is hij of zij gestart met een moeilijke taak zonder te blijven hangen in twijfels? Heeft de leerling doorgezet, ook al wat het ploeteren en zwoegen? Maak deze successen zichtbaar voor de leerling, hoe klein ze ook lijken.
  • Gebruik groeitaal: In plaats van “Je hebt dit fout aangepakt” kun je zeggen: “Ik zie dat je een nieuwe strategie hebt geprobeerd. Wat fijn dat je blijft zoeken naar oplossingen!” Door groeitaal te gebruiken, leg je de nadruk op inspanningen en vooruitgang.
  • Stimuleer reflectie: Laat leerlingen regelmatig nadenken over hun eigen groei. Dit kan via een groeiboekje of een kort reflectiemoment met tops en tips aan het einde van de week waarin ze opschrijven of delen wat goed ging, wat ze hebben geleerd en waarin ze nog kunnen groeien.

En ja, dit geldt ook voor jou als leerkracht

Net zoals kinderen baat hebben bij groeigerichte aandacht, geldt dit ook voor jou. Lesgeven is een intens en veeleisend beroep, zeker wanneer je met een hele diverse klasgroep werkt. Neem dus de tijd om stil te staan bij wat jij goed doet. Waardeer je eigen inspanningen, hoe je het verschil maakt in het leren én het leven van je leerlingen, en geef jezelf de ruimte om ook te groeien. Perfectie is niet nodig; oprechte betrokkenheid en aandacht wel.

Kortom

Wat je aandacht geeft, groeit. Door te focussen op wat goed loopt en kleine successen te waarderen, geef je (hoog)begaafde kinderen de ruimte om te groeien en te bloeien. En misschien merk je dat niet alleen je leerlingen, maar ook jijzelf als leerkracht groeit in dit proces.

Alles wat je aandacht geeft, groeit

Wil je geen enkel blog missen?

Abonneer je op mijn inspiratiebrief en ontvang de nieuwe blogs rechtstreeks in je mailbox.