en de grote leerhonger
Het nieuwe schooljaar is begonnen, een tijd vol nieuwe kansen en mogelijkheden om te leren en te groeien. Heel wat (hoog)begaafde kinderen hebben grootse verwachtingen: ze willen vooral VEEL nieuwe dingen leren en lijken een grote leerhonger te hebben. Tenminste, dit is wat ik zie en hoor ALS deze kinderen zich goed in hun vel voelen.
Want weet je, soms zie ik van die natuurlijke leerhonger weinig tot niks meer… dan lijkt een kind eerder ongeïnteresseerd of passief, lui of gedemotiveerd, ervanuit gaande dat het schooljaar toch weinig interessants zal brengen, of een kind wordt afgeremd of raakt zelfs helemaal verlamd door een vaste mindset (denk aan: “ik kan dat NIET”).
Wat is leerhonger?
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een sterke drang om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Ze willen alles weten over de wereld om hen heen, willen nieuwe dingen leren en ontdekken, kunnen 101 vragen stellen en kunnen diep duiken in de topics die bij hen leven, veel verder en dieper dan hun leeftijdsgenoten. En deze zogenaamde leerhonger is niet alleen een teken van hun grote nieuwsgierigheid, maar simpelweg ook een basisbehoefte: de behoefte om hun potentieel te ontwikkelen en zich competent te voelen.
Waarom is het belangrijk om deze honger te stillen?
Als de leerhonger van een (hoog)begaafd kind niet wordt gestild, dan ga je dit – vroeg of laat – merken. Denk aan:
- Verveling: een kind klaagt vaak over verveling – thuis, op school…
- Frustratie: een kind is gefrustreerd, boos, lastig… of wil nog héél véél dingen tegelijk doen, alle ongestilde honger thuis goedmaken, maar dat lukt uiteraard niet meer. Soms lukt zelfs niks meer en is het uitbarstingen alom.
- Demotivatie: een kind verliest z’n enthousiasme en zin om nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Het kan echt gedemotiveerd raken voor school, voor opdrachten, voor allerlei activiteiten thuis of buitenschools. En dan lijkt je kind ongeïnteresseerd, passief, lui, gedemotiveerd… o.w.v. een onbevredigde leerhonger.
- Onderpresteren: een kind doet minder z’n best als ie het gevoel heeft dat er toch geen uitdaging is. Hij zal het minimale doen om door de lessen en activiteiten heen te komen. Denk aan extra traag beginnen werken, nonchalant werken, veel fouten bij eenvoudige opdrachten maken…
- Gedragsveranderingen: het gedrag van een kind verandert doorheen de tijd: een kind kan zich beginnen terugtrekken thuis (en zelfs in de klas), prikkelbaar(der) worden of zelfs moeilijk begrijpbaar gedrag vertonen
En verveling geeft stress en die stress moet er op één of andere manier uit bij je kind. En vaak gebeurt dit als eerste thuis, op hun veilige plek. Want weet: een kind dat zich (te vaak of te veel) verveelt, wordt een vervelend kind.
En nee, een kind kan niet op elk moment van de dag input krijgen en gevoed worden. Momenten van verveling of zogenaamde lummeltijd moeten kunnen. Want in deze momenten kunnen net hele leuke en creatieve ideeën en projecten oppoppen. MAAR: die verveling en het gebrek aan cognitieve voeding mag natuurlijk niet hele dagen aanhouden.
Wat kan jij als ouder doen?
In de eerste plaats kan je thuis bekijken waar de interesses van je kind liggen. Van welke topics, thema’s, tijdsperioden wordt je kind blij? Van welke materialen geniet je kind? En kijk daarbij vooral naar het ontwikkelingsniveau van je kind en durf richtleeftijden los te laten.
En uiteraard kan je niet alle honger van je kind enkel en alleen thuis opvangen en stillen. Onze kinderen brengen ook héél véél uren door op school. Ze vertoeven hier 4.5 dag per week en uitdaging op school is dan ook onontbeerlijk. Dit kan bijvoorbeeld door verbreding (iets extra bieden) of verdieping (dieper duiken in de leerstof) voor je kind (of een groepje kinderen) of door projectmatig werken. Durf het gesprek met de leerkracht van je kind aan, en bekijk samen wat de noden én de mogelijkheden zijn.
En dan zijn er ook nog allerhande mogelijkheden buitenschools, zelfs vanaf kleuterleeftijd. Denk aan sportverenigingen, muziekschool, tekenacademie, denksporten, sterrenclub, codeer- en programmeergroepen enzovoort om je kind extra uitdaging en voeding te geven en zichzelf te blijven uit ontwikkelen. Betrek zéker je kind hierin: waar wordt ie blij van? Wat doet ie graag? Waar wil je kind zich graag voor engageren? En uiteraard is het altijd te bekijken wat haalbaar is voor je kind én je gezin.
Kortom, kijk naar je kind. Zoek samen naar mogelijkheden om die leerhonger te stillen, zowel thuis, op school als buitenschools. Met kleine aanpassingen kan je al een heel verschil maken.
PS: En soms is dit alles nog niet genoeg. Wil jij extra ondersteuning, dan ben je van harte welkom. Komende periode staat ten eerste mijn gratis succesvolle webinar HOOGBEGAAFD?! klaar voor jou, familie, vrienden, leerkrachten van je kind… waarin ik uitleg wat hoogbegaafdheid is (en wat niet), en wat deze kinderen nodig hebben om te kunnen groeien en bloeien. Ten tweede start begin oktober mijn nieuwste oudertraining. Hierin leer je je hoogbegaafde kind beter begrijpen en leer je wat je hoogbegaafde kind nodig heeft. Je leert de nodige taal, tools en vaardigheden zodat jouw kind kan groeien en open bloeien en zodat jij als ouder (terug) sterker in je schoenen staat, ook op pittige en intense momenten.