Hoe kan dat en wat nu?
We zijn bijna twee maanden ver in het nieuwe schooljaar.
Na weken van herhaling hoor ik – gelukkig! – van heel wat ouders dat hun kind eindelijk uitdaging krijgt op school.
Maar ik hoor ook andere geluiden:
“Ja, maar hij wil die uitdaging zelf niet.”
“Ze komt er niet aan toe.”
“Het gaat toch niet echt, die uitdaging op school.”
Dat klinkt op het eerste gezicht tegenstrijdig. Uitdaging is toch net wat deze kinderen nodig hebben? Ja, en toch… als ze uitdaging krijgen, willen ze dit vaak niet of lukt het hen niet.
En dat is heel normaal.
Sommige kinderen blokkeren zodra iets niet vanzelf gaat – en laat nu net veel in hun leven vanzelf gegaan zijn. Ze geven het op met de woorden “ik snap het niet” of “dit lukt echt niet”.
Anderen beginnen erom heen te draaien en gaan net héél traag werken.
Of ze beginnen te argumenteren waarom het allemaal “te saai” of “te veel” is.
En weer anderen schieten in overdrive: ze gaan ijverig klasgenoten of de leerkracht helpen – en zo vermijden ze netjes hun eigen werk – of raken snel overstuur als het moeilijk wordt en dan zie je het ene ‘paniekje’ na het andere.
Herkenbaar?
Uitdaging voelt voor cognitief sterke kinderen vaak net héél spannend. Ze zijn het niet gewend om iets niet direct te kunnen, te ploeteren en echt moeite te moeten doen. Ze zijn het niet gewend om te twijfelen, fouten te maken, door te zetten. En zo hebben ze vaak ook een verkeerd idee ontwikkeld van wat écht leren is. Ze hebben vaak geen idee dat écht leren lastig aanvoelt.
Wat er dan bij die uitdaging gebeurt, komt zelden doordat de uitdaging te moeilijk is, maar vooral doordat het te moeilijk lijkt. Het heeft te maken met hoe deze kinderen ernaar kijken, of ander gezegd: het heeft te maken met hun mindset.
Een kind met een vaste mindset denkt:
“Als ik dit niet meteen kan, dan ben ik dom.”
Een kind met een groei mindset denkt:
“Ik kan dit nog niet, maar ik kan het leren.”
Dat verschil is cruciaal, want afhankelijk van hoe een kind denkt, gaat het al dan niet tot actie overgaan. En pas als een kind durft ploeteren en falen, kan het écht leren.
Precies daar werk ik in november opnieuw aan in de mindset trajecten voor kinderen én ouders.
Want het goeie nieuws is: mindset kunnen we trainen!
Ik geef kinderen inzicht in hoe zij denken en met uitdagingen omgaan. We oefenen in durven proberen, doorzetten, omgaan met fouten en het lastige gevoel van écht leren. En zo bouwen kinderen stap voor stap aan écht zelfvertrouwen: het vertrouwen dat ze iets moeilijk kunnen leren.
En natuurlijk neem ik ouders hierin mee. Je leert als ouder hoe je de groei mindset van je kind kan versterken, zonder te pushen of in een strijd te belanden.
Want uitdaging aanbieden is één ding.
Een kind helpen geloven dat het die uitdaging aankan, dat is waar het echte leren begint.
Wil je dat jouw kind leert omgaan met uitdagingen?
Wil je het échte zelfvertrouwen van jouw kind een boost geven?
Loopt jouw kind echt vast op uitdagingen of kan het een duwtje in de rug gebruiken?
Wees welkom!
Ontdek hier het mindset traject voor kinderen en ouders
Ik start met een groepje L4-L5-L6 op woensdag 19/11/25 en een groepje L1-L2-L3 vanaf woensdag 26/11/25.
