Het einde van het schooljaar is bijna daar… en ja, ik voel het hier in mijn praktijk.
Zachtjes – of soms wat harder – weerklinkt dan de vraag van ouders om hulp.
Ouders die merken dat het niet goed meer gaat met hun kind.
Ouders die voelen dat de goesting voor school onder het vriespunt is gedaald.
Ouders die moeite hebben om hun kind uit bed richting school te krijgen.
Of ouders die merken dat hun kind dit schooljaar toch wel echt weinig nieuws geleerd heeft en zich toch vragen stellen…
En typisch ook een periode om terug te blikken op het afgelopen schooljaar:
Wat liep goed? Wat kunnen we best verder zetten?
Welke aanpak moeten we blijven behouden?
En ook: wat moeten we best loslaten – of beter gezegd: anders vastpakken?
Waar moet er bijgestuurd worden?
En dan ook samen vooruitblikken naar volgend schooljaar:
Kunnen we nu al samenzitten richting september 2025?
Wat zijn de mogelijkheden voor mijn kind volgend schooljaar?
Wanneer kinderen méér nodig hebben om te groeien...
Voor heel wat (hoog)begaafde kinderen merk ik dat – ondanks de inspanningen die de school en alle leerkrachten leveren – het een hele uitdaging is om in die leerzone te geraken.
Soms omdat de spreidstand in de klasgroep té groot is.
Soms omdat de leerhonger té groot is.
Soms omdat het moeilijk zoeken is naar die specifieke – misschien wel zeer kleine – leerzone.
Soms omdat een kind het simpelweg niet durft.
Soms omdat een kind simpelweg niet weet hoe hij/zij een uitdaging in de leerzone moet aanpakken.
Soms omdat een kind denkt dat wat van hem/haar gevraagd wordt gewoonweg oneerlijk is.
Met als gevolg: kinderen die te veel en te vaak in hun hangmat gaan hangen en te weinig écht leren.
Ze ontwikkelen geen leerstrategieën.
Ze leren niet omgaan met faalervaringen en fouten.
En vaak dooft de leergierigheid – of anders gezegd: hun vuur – langzaam uit.
En net daarom organiseer ik ook volgend schooljaar opnieuw mijn GROEITRAJECTEN voor cognitief sterke kleuters en lagere schoolkinderen.
Een traject waarin kinderen:
🌱 uitgedaagd worden op hun denkniveau
🌱 leren doorzetten ook als het moeilijk is, fouten maken en eruit leren, hulp vragen en geconcentreerd werken
🌱 leren dat leren ook echt lastig én leuk kan zijn
🌱 tools en taal aangereikt krijgen om te praten en reflecteren over leren, proberen, panikeren…
🌱 andere snelle denkers ontmoeten
🌱 mogen zijn wie ze zijn – zonder rem of masker
In kleine groepjes, in een veilige en stimulerende omgeving, tijdens de schooluren. En ja, ik betrek ook ouders bij het traject. Zo zitten we minstens bij de start én op het einde van elk trimester gedurende een uur samen om te kijken hoe jouw kind het stelt, waarin je kind gegroeid is en waar de groeipunten nog zitten.
Voor kinderen die nood hebben aan meer om te kunnen groeien. En ja, dat heeft niet alleen grote, positieve gevolgen voor kinderen zelf, maar ook voor het hele gezin!
Denk je nu: dit zou iets kunnen zijn voor mijn kind?
Dan nodig ik je van harte uit op een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek, waarin we samen bekijken of dit traject past bij wat jullie nodig hebben en er is ook ruimte voor al je vragen. Definitieve aanmelding voor het groeitraject kan pas na afloop van zo’n kennismakingsgesprek
Wil je alvast meer lezen: klik hier meer info, data en praktische details.
Laten we de handen in elkaar slaan om volgend schooljaar ervoor te zorgen dat jouw kind écht kan groeien!
Warme groeten, Tinneke